X
تبلیغات
انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه خوراسگان

انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه خوراسگان

دانلود OrCAD 16.3 + Layout + Hotfix+training material+Update 2010+book

نرم افزار OrCAD یکی از قدیمی ترین و حرفه ای ترین نرم افزارهای آنالیز و شبیه ساز مدارات الکترونیکی است که جایگاهی ویژه در مجامع علمی جهانی دارد . دقت تحلیل این نرم افزار به حدی است که در اکثر آزمایشگاه های الکترونیک در صنایع قطعه سازی از آن برای تست مدارات داخلی قطعات استفاده می شود . در این نرم افزار میتوان مدار را از نظر ولتاژ dc و ولتاژ ac و . مورد تحلیل وبررسی قرار داد ، ویژگی که باعث برتری این نرم افزار نصبت به دیگر نرم افزار های هم تراز میشود ، قابلیت مشاهده تاثیر انواع پارمتر ها مانند ، دما و نویز و بر روی مدار میباشد ، شبیه سازی مدارات آنالوگ با این نرم افزار ، مانند تست مدار در عمل است .


در محیط شبیه سازی میتوانیم با استفاده از پراپ ها ، شکل موج نقاط
مختلف را مشاده کرده و انواع تحلیل های ذکر شده را در مدار اعمال کنیم

در ورژن جدید این نرم افزار علاوه بر موارد بالا امکان شبیه سازی مدارات میکرو کنترلری ، طراحی قطعه برای pcb و محیط شبیه سازی ، راهنمای مجزا برای هر بخش وافزوده شده است . در ادامه میتوانید ورژن ۱۶٫۳ نرم افزار + تمامی HotFix ها ( تمامی آپدیت های امنیتی و نرم افزاری ارائه ) + Layout + کتاب آموزشی جامع + جدیدترین ابدیت نرم افزار را از لینک ۱۰۰ % مسقیم دانلود نمایید .


برای توضیحات بیشتر و دانلود نرم افزار و فایل های مربوطه به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه ششم فروردین 1390ساعت 1:12  توسط سعید شریفی   | 

آموزش تصویری پرگرام کردن آسی با کامپایلر بسکام

در این آموزش شما با نحوه پروگرم کردن میکروکنترلر ها سری avr در نرم افزارBASCOM-AVR آشنایی بیشتر ی پیدا میکنید.

                                                    

برای مشاهده ی آموزش به قسمت ادامه ی مطلب ، مراجعه فرمایید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه ششم فروردین 1390ساعت 0:43  توسط سعید شریفی   | 

راه اندازی استپر موتور با AVR

با پیشرفت صنعت نیاز به قدرت و دقت بیشتر احساس شد و موتور ها نیز تغییر شکل دادند . برای مثال اگر قبلا فقط از موتور ها انتظار داشتیم چیزی را حرکت دهند امروزه از موتور ها انتظار داریم با دقت میلیمتری این کار را انجام دهند طوری که امروزه در اکثر ربات ها از آنها استفاده می شوند

استپ موتور نوعي موتور مثل موتورهای DC است که حرکت دورانی تولید می کند. با این تفاوت که استپ موتورها دارای حرکت دقیق و حساب شده تری هستند. این موتورها به صورت درجه ای دوران می کنند و با درجه های مختلف در بازار موجود هستند . موتورهای پله ای موجود در بازار معمولا در دو نوع ۵ یا ۶ سیم يافت مي شود . موتور ديسك سخت يك نمونه موتور پله‌اي است . كاربرد اصلي اين موتورها در كنترل موقعيت است . اين موتورها ساختار كنترلي ساده‌اي دارند. لذا در ساخت ربات كاربرد زيادي دارند. بطوريكه به تعداد پالسهايي كه به يكي از پايه‌هاي راه ‌انداز آن ارسال مي‌شود موتور به چپ يا راست مي‌چرخد.


دانلود برنامه و فایل پروتئوس


+ نوشته شده در  شنبه ششم فروردین 1390ساعت 0:33  توسط سعید شریفی   | 

مسابقات رباتیک ایران اپن 2011 (IranOpen 2011)

  

مسابقات رباتیک ایران اپن 2011 (IranOpen 2011) از ۱۴ الی ۲۰ فروردین سال ۹۰ در تهران برگزار می گردد.شابان ذکر است که در این مسابقات سه تیم از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان ) شرکت می کنند که به شرح زیر است :

۱- تیم ربات انسان نمای سایز تین پرشیان گلف

۲- تیم ربات انسان نمای کیدز سایز پرشیا

۳- تیم ربات مین یاب پاتریوت

بنده نیز به همراه تیم ربات انسان نمای تین سایز پرشیان گلف عازم مسابقات هستم . اگه فرصت بشه حتما از مسابقات براتون گزارش در سایت و وبلاگ می گذارم.

به امید موفقیت همگی .

 

RoboCup IranOpen 2011 Poster

*****************************************************************************

+ نوشته شده در  شنبه بیست و هشتم اسفند 1389ساعت 0:34  توسط سعید شریفی   | 

پیام دبیر انجمن

سلام به تمام دوستان عزیز :

به اطلاع می رسانم که به زودی سایت و وبلاگ انجمن به روز گشته و آماده ی سرویس دهی علمی به شما عزیزان خواهد بود.

+ نوشته شده در  جمعه بیست و نهم بهمن 1389ساعت 23:9  توسط سعید شریفی   | 

اطلاعیه ی معرفی مرجع 1 رباتیک مقدماتی

با سلام به تمامی دوستان گرامی

با توجه به قوانین جدید مرکز رباتیک دانشگاه مبنی بر جذب تعدادی از دانشجویان برای عضویت در تیم های رباتیک دانشگاه و همچنین قوانین انجمن علمی مهندسی برق و رباتیک در این باره به اطلاع دوستان علاقه مند می رسانم که مرجع اول آزمون مقدماتی رباتیک به صورت زیر است :

((کتاب اصول و راهنمای رباتیک ))

 کانون نشر علوم

ناشر:  نگین دانش

تالیف و گردآوری : محمد مشاقی طبری  

**********************************************************************

+ نوشته شده در  چهارشنبه نوزدهم آبان 1389ساعت 20:27  توسط سعید شریفی   | 

آموزش آنلاین رباتیک

---->> بخش ۴ <<---- 

مباحث کلی بخش:

( سيگنال متناوب و مستقيم، رگولاتور، رله معمولی و دو طرفه و ...)

سيگنال متناوب و مستقيم
رگولاتور
رله و انواع آن

*********************************************************************

توجه ! توجه !  توجه ! اگر علاقه مند به این مبحث می باشید ، برای توضیحات بیشتر در این باره به قسمت --> ادامه مطلب <-- مراجعه نمایید و مطالب تکمیلی این موضوع  را مشاهده نمایید!
*********************************************************************
 
*********************************************************************
در ضمن برای مطالعه ی بیشتر در زمینه ی آموزش رباتیک به قسمت -->> بخش آموزش آنلاین رباتیک<<-- در آرشیو موضوعی مراجعه نمایید.
*********************************************************************


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه دوم آبان 1389ساعت 21:26  توسط سعید شریفی   | 

آموزش آنلاین رباتیک - بخش 3

---->> بخش ۳ <<---- 

ديود
ترانزيستور
تقويت کننده عملياتي

ديود
يك عنصر نيمه هادي دو سر است كه جريان الكتريكي را يكسو مي‌كند.


ديودها داراي قطب مثبت (آنود) و منفي (كاتود) هستند و جريان را فقط هنگاميكه از سمت مثبت وارد مي‌شود (باياس مستقيم) از خود عبور مي‌دهند.
قطب كاتود معمولاً روي بدنه ديود نشانه گذاري شده است.
ديود نوري (LED) و ديود زينر نمونه‌هاي ديگري از انواع ديودها هستند.



  انواع ديود


ديود زينر
نوعي ديود است كه بطور معكوس باياس مي‌شود و از آن براي تهيه يك ولتاژ ثابت (كه معمولاً مقدار آن روي ديود نوشته مي‌شود) استفاده مي‌شود.


ديود نوراني (LED)
به ديودي گفته مي‌شود كه هنگام روشن بودن نور متصاعد مي‌كند.
ديودهاي نوراني در رنگهاي مختلف ساخته شده است.


ديود نوري
نوع خاصي از ديود است كه هنگاميكه در معرض نور قرار مي‌گيرد روشن مي‌شود. از اين ديود بعنوان حسگر براي تشخيص نور استفاده مي‌شود

 


  ترانزيستور:

يك عنصر نيمه‌هادي سه پايه است كه در مدارها بعنوان تقويت كننده جريان و كليد قطع و وصل مورد استفاده قرار مي‌گيرد.


دو نوع اصلي ترانزيستورهاي پيوندي NPN و PNP نام دارند.


در حالتي كه ترانزيستور مثل يك كليد عمل مي‌كند، اگر به پايه بيس جرياني وارد شود( ولتاژ بيس مثبت باشد) پايه كلكتور به اميتر اتصال كوتاه مي‌شود و اگر ولتاژ بيس صفر يا منفي باشد كلكتور از اميتر قطع مي‌شود.


در حالت تقويت كنندگي β برابر جريان عبوري از بيس، از كلكتور و اميتر عبور مي‌كند. به βضريب تقويت جريان ترانزيستور گفته مي‌شود كه براي هر ترانزيستور عدد مشخص و ثابتي است.
β معمولاً بين 50 تا 200 مي باشد.
روابط زير در مورد جريان پايه‌هاي يك ترانزيستور برقرار است :
Ic=β.Ib
Ie=Ib+Ic
Ie=(1+β).Ib

 


  رابطه جرياني ترانزيستور

 


  تقويت كننده عملياتي:

يكي از پركاربردترين مدارهاي مجتمع (IC) است كه در مدارها بعنوان تقويت كننده، مقايسه گر و... مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
در حالت عادي يك Op-Amp پنج پايه دارد:
دو پايه ورودي مثبت و منفي
دو پايه تغذيه مثبت و منفي
يك پايه خروجي

 


  كاربردهاي آپ امپ

حالت مقايسه كننده


حالت تقويت كننده (فيدبك منفي)


حالت عملياتي

 
*********************************************************************
+ نوشته شده در  جمعه بیست و سوم مهر 1389ساعت 21:28  توسط سعید شریفی   | 

آموزش آنلاین رباتیک -بخش 2

بخش الكترونيك --->> بخش ۲ <<---
يادآوري ( مفاهيم اوليه، عناصر الكتريكي و الكترونيكي و ابزار كار)

سرفصل عناوين مورد بحث

الف) مفاهيم
پتانسيل الكتريكي
جريان
سيگنال متناوب و مستقيم
اتصال سري و موازي
پالس
قطار پالس

ب) عناصر الكتريكي و الكترونيكي
باطري
مقاومت
خازن

ج) ابزار ساخت مدار



  پتانسيل الكتريكي (V)

انرژي بارهاي الكتريكي موجود در يك جسم، پتانسيل الكتريكي نام دارد كه مي‌‌تواند بارها را بصورت جريان از عناصر رسانا عبور دهد.  



  زمين

زمين واقعي سطح پتانسيل صفر مي‌باشد. در مدارات الكتريكي جهت مقايسه سطح ولتاژ نقاط مختلف، يك نقطه را بعنوان مرجع پتانسيل صفر فرض مي‌كنند و ولتاژ بقيه نقاط را نسبت به آن محاسبه مي‌نمايند.


پيش فرض
اگر سطح پتانسيل يك نقطه بيشتر از سطح پتانسيل مرجع باشد علامت آن مثبت و اگر كمتر باشد علامت آن منفي مي‌شود.
 



  جريان الكتريكي (I):

به حركت بارهاي الكتريكي در يك رسانا جريان الكتريكي گفته مي‌شود.
در صورتيكه دو سر يك عنصر، اختلاف پتانسيل (اختلاف ولتاژ) وجود داشته باشد، بارهاي الكتريكي جهت ايجاد تعادل از سمت پتانسيل بيشتر به پتانسيل كمتر حركت مي‌كنند كه همان جريان الكتريكي است.
در عمل جهت حركت الكترونها از قطب منفي به مثبت است اما بصورت قراردادي جهت جريان را از قطب مثبت به منفي در نظر مي‌گيريم.
 



  سیگنال

سيگنالهاي الكتريكي ولتاژ يا جرياني هستند كه در مدار ايجاد مي‌شوند. سيگنالها (معمولاً ولتاژ) انتقال دهنده اطلاعات هستند .  



  اتصال عناصر
اجزا يك مدار بسته به هدف طراحي بصورت سري، موازي يا تركيبي بسته مي‌شوند.

اتصال موازي:
در اتصال موازي ولتاژ دو سر اجزا با يكديگر برابر است.


اتصال سري
در اتصال سري جريان عبوري از اجزا با هم برابر است.

 

پالس و قطار پالس

پالس به شكل موجي گفته مي‌شود كه در يك زمان بسيار كوتاه از سطح صفر به يك سطح ولتاژ مشخص مي‌رسد و براي مدتي در اين سطح ولتاژي باقي مي‌ماند و سپس به سطح صفر برمي‌گردد.


قطار پالس
از تكرار پالسهاي مشابه يك قطار پالس ساخته مي‌شود.

 


  باطري:

وسيله ايست كه انرژي شيميايي را به انرژي الكتريكي تبديل مي‌كند و در مدارهاي كم مصرف بعنوان منبع انرژي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.


باطري ها به دو دسته قابل شارژ و يكبار مصرف تقسيم مي‌شوند.  



  مقاومت:

جسم هادي دو سري است كه در برابر عبور جريان مقاومت مي‌كند و ولتاژ دو سر آن متناسب با جريان عبوري از آن مي‌باشد.


هرچه مقدار مقاومت بيشتر باشد جريان كمتري از آن عبور مي‌كند.


در الكترونيك مقاومت را با حرف R (ابتداي كلمه Resistor) نمايش مي‌دهند.
مقدار ولتاژ دو سر يك مقاومت تنها به مقدار جريان عبوري بستگي دارد. قانون اهم بيانگر اين وابستگي مي‌باشد:
V/R=I
واحد اندازه گيري مقاومت اهم Ω مي‌باشد.
 



  قرائت مقدار مقاومت


رنگ شماره
سياه 0
قهوه اي 1
قرمز 2
نارنجي 3
زرد 4
سبز 5
آبي 6
بنفش 7
خاكستري 8
سفيد 9


خطاي مقدار مقاومت
معمولاً مقدار نامي مقاومتها با مقدار واقعي آن كمي اختلاف دارد.
مقدار اين خطا را با يك نوار رنگي كه از نوارهاي مربوط به قرائت مقدار مقاومت فاصله دارد، نشان مي‌دهند.
نقره اي---> ±10%
طلايي----> ±5%
قرمز----> ±2%
قهوه اي----> ±1%
 



مقاومت متغیر( پتانسیومتر)

نوعي مقاومت الكتريكي است كه مقدار آن قابل تنظيم است.
پركاربردترين نوع آن در الكترونيك به Multi turn معروف است.

 


  خازن:

از دو صفحه فلزي كه با يك عايق كه دي‌الكتريك ناميده مي‌شود از يكديگر جدا شده‌اند تشكيل شده است.
در الكترونيك خازن را با حرف C ( ابتداي كلمه Capacitor) نشان مي‌دهند.


ظرفيت خازن معياري براي اندازه گيري توانائي نگهداري انرژي الكتريكي است .
ظرفيت زياد بدين معني است كه خازن قادر به نگهداري انرژي الكتريكي بيشتري است .
واحد اندازه گيري ظرفيت فاراد است . يك فاراد واحد بزرگي است و مشخص كننده ظرفيت بالايي مي باشد . بنابراين استفاده  از واحدهاي كوچكتر نيز در خازنها مرسوم است .
ميكروفاراد µF  ، نانوفاراد nF  و پيكوفاراد pF  واحدهاي كوچكتر فاراد هستند .
 



  قرائت مقدار ظرفيت خازن

در بسياري از خازن ها با ظرفيت كم ، ظرفيت بر روي خازن نوشته شده ولي هيچ واحد يا مضربي براي آن چاپ نشده و براي دانستن واحد بايد به دانش خودتان رجوع كنيد . خازن ذخيره كننده انرژي الكتريكي است. بعبارت ديگر بوسيله بار الكتريكي شارژ مي‌شود.
در الكترونيك از خازن براي اتصال بخشهاي مختلف يك مدار، تغيير شكل موج ولتاژ و... استفاده مي‌شود.
كاربرد ديگر خازن ها صاف كردن سطح تغييرات ولتاژ مستقيم مي باشد . از خازن ها در مدارات بعنوان فيلتر هم استفاده مي شود . زيرا خازن ها به راحتي سيگنالهاي غير مستقيم AC را عبور مي دهند ولي مانع عبور سيگنالهاي مستقيم DC  مي شوند
.
 



  نكاتي در مورد خازنها

در صورت شارژ خازن با ولتاژ بالا حتي در صورت قطع بودن مدار خطر برق گرفتگي در صورت تخليه بارالكتريكي ذخيره شده وجود دارد. جهت كاهش اين خطر معمولاً خازنهايي را كه با ولتاژ بالا شارژ كرده‌اند با يك مقاومت سري مي‌كنند تا جريان تخليه محدود شود.
جريان مستقيم نمي‌تواند از خازن عبور نمايد.
بعضي از خازنها اصطلاحاً پلاريزه هستند يعني قطب مثبت و منفي دارند. لذا بايد توجه كرد كه هنگام استفاده از اين خازنها بطور صحيح در مدار قرار داده شوند.
 



  ابزار ساخت و اندازه‌گيري و قطعات الکترونيک

منبع تغذيه
سيگنال ژنراتور
برد بورد
مولتي متر
اسيلوسكوپ
و...

قطعات الکترونيک
مقاومت
مقاومت متغير
خازن
 

*********************************************************************
+ نوشته شده در  جمعه بیست و سوم مهر 1389ساعت 21:21  توسط سعید شریفی   | 

آموزش آنلاین رباتیک - بخش 1

آموزش ساخت ربات

------>> بخش ۱ <<------

  ربات چيست؟

ماشين خودکار يا نيمه خودکار ی است که برای انجام کار معينی برنامه ريزی می شود .  



  انواع ربات ها :

ربات های صنعتی
ربات های خدمات رسان

 


  دسته بندی کلی ربات ها

انواع ربات های خدمات رسان :
خدمات به انسان ها (حفاظت، سرگرمی و...)
خدمات ابزارها (نگهداری ، تعمیر، نظافت و ...)
ساير خدمات (حمل و نقل ، جمع آوری اطلاعات ..)  



  کاربرد در محيط هاي :

خانگي معابر اماکن عمومي ادارات  



  کاربردهاي ربات هاي شهري ربات هاي نظافت چي


 


  ربات هاي پزشکي


 


  ربات هاي خدماتي

 


  ربات هاي سرگرمي

 


  ربات هاي انسان نما




 


  ربات هاي امداد و نجات



 


  ربات هاي آتش نشان

 


  ربات هاي هدايت خودکار



 

    

+ نوشته شده در  جمعه بیست و سوم مهر 1389ساعت 20:56  توسط سعید شریفی   | 

معرفی رشته ی مهندسی رباتیک و مکاترونیک

مهندسی رباتیک 

دیباچه: امروزه کاربرد رباتیک و اتوماسیون درکارخانه‌ها به عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه صنعتی است. ربات‌ها به ویژه در محیط‌های خطرناک نظیر فضا، عمق زمین، ته دریا، محیط‌های شیمیایی و دارای رادیواکتیو، نقش مؤثری در پیشبرد علم وتکنولوژی دارند. از همین‌رو رشته مهندسی رباتیک با بهره‌گیری از امکانات و توانایی‌های مجموعه‌های برق و مکانیک دانشگاه‌ها تأسیس شده است. 

آشنایی با رشته ی مهندسی رباتیک

رشته مهندسی رباتیک در حقیقت باید تلفیقی از رشته های مهندسی برقگرایش های الکترونیک و کنترل و رشته ی مهندسی مکانیک گرایش جامدات ومهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار باشد ، که مناسب طراحی و ساخت هر رباتیباشد.
اما در واقعیت این گونه نیست . چون در 140 واحد کارشناسی در ایراننمی توان تمام درس های رشته های مذکور درس داده شود . بنابر این نمی تواناز یک مهندس رباتیک انتظار داشت به تمامی رشته ها مسلط باشد و بتواند یکربات را از طراحی پیچ ومهره تا کل ماشین و از طراحی مقاومت و آی سی تا کلمدارات را به تنهایی انجام دهد . اما واقعیت رشته ی مهندسی رباتیک درایران چیست ؟
رشته مهندسی رباتیک در سال 1381 در مقطع کارشناسی توسط دانشگاهصنعتی شاهرود وارد ایران شد . چارت رشته مهندسی رباتیک ایران منطبق باچارت مهندسی رباتیک دانشگاه ویکتوریا در استرالیا می باشد . این رشته درواقعیت یکی از گرایش های مهندسی برق است که دانشجویان مقداری از دروس رشتهمکانیک جامدات را نیز می خوانند . هدف این رشته الکترونیکی و هوشمند کردنماشین مکانیکی است . در واقع این رشته برای ساخت یک ربات صنعتی که درصنایع و کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد به وجود آمده است و نه برایساخت ربات های تفریحی وسرگرمی .

● رباتیک و کشور های صنعتی
کشور ها صنعتی به این حقیقت رسیده اند ، که کشوری پیشرفت نمی کند مگر این که در تمام علوم پیشرفت کند . بنابراین ، با توجه به این که رباتیک یکی از علوم اصلی سرنوشت ساز قرن است و به آن احساس نیاز می کنند . در این راستا فعالیت های بسیاری را انجام داده اند. آن ها آن قدر پیشرفت کرده اند که هدف خود را اینگونه ذکر می کنند ” در سال ۲۰۵۰ ربات هایی خواهیم ساخت شبیه انسان که بتواند با قوی ترین تیم فوتبال انسان ها بازی کند و بدون انجام خطا ، انسان ها را شکست دهد .”
آن ها هر ساله مسابقات رباتیک جهت کسب علم و استفاده نمودن از آن در صنعت برگزار می نمایند .
همچنین در راستای تربیت نیروی انسانی جهت گسترش این علم ، رشته ی مهندسی رباتیک را ایجاد نمودند .
ژاپني ها در صنعت توليد ربات به عنوان پيش روي ساير كشورها هستند و شركت هاي هيتاچي، سوني، تويوتا و هوندا از جمله فعالان اين صنعتند. اكثريت ربات هاي ساخته شده، شباهتي با انسان ها ندارند و معمولاً در خطوط توليد كارخانه ها مورد استفاده قرار مي گيرند.
مهندسی رباتیک در واقع تلفیقی از رشته ی مهندسی برق و مهندسی مکانیک است که هدف آن تربیت نیرویی که بتواند به تنهایی ربات های صنعتی را طراحی کند و آن را بسازد . این رشته در اکثر دانشگاه های کشور های صنعتی تدریس می شود .
کارخانه های خصوصی آن ها علاوه بر رباتیکی کردن فرایند تولید ، مقداری از درآمد های ناخالص خود را جهت تحقیق و گسترش رباتیک صرف می نمایند .

● وضعیت رباتیک در ایران 
وضعیت رباتیک در ایران فاجعه بار است . به طوری که می توان گفت : رباتیک در ایران هنوز شناخته شده نیست . این وضعیت در حالی است که ایران یکی از بزرگترین وارد کنندگان ربات های صنعتی است . هر ساله ارز زیادی بابت خرید ربات ، از کشور خارج می شود . در بیشتر کارخانه های ما از رباتها استفاده می شود . کارخانه هایی مانند فولاد ، خودروسازی ، مواد غذایی و … را می توان تقریبا تمام رباتیک دانست . اما متاسفانه تمام ربات های آن وارداتی است و حتی نصب و کنترل و تعمیر آن بر عهده ی خارجی ها می باشد
به منظور عقب نماندن کشور در علم رباتیک ، رشته ی مهندسی رباتیک در سال ۱۳۸۱تاسیس شد و متاسفانه تا امسال (۱۳۸۷ ) تنها دانشگاه ارائه کننده ی آن دانشگاه صنعتی شاهرود بود . اکنون این رشته در دانشگاه صنعتی همدان نیز تدریس می شود . اما آیا دو دانشگاه کافی است ؟ پاسخ روشن است با توجه به اهداف کشور و سند چشم انداز ۲۰ ساله هم اکنون باید در تمام دانشگاه های صنعتی ، تدریس شود .
یکی از مشکلات دانش آموختگان این رشته در کشور این است که کسی این رشته را نمی شناسد و اصلا نمی داند ربات چیست . وقتی از ربات صحبت می شود به یاد اسباب بازی آدم آهنی کودکان و فیلم های سینمایی می افتند . دیگر مشکل دانش آموختگان عدم اعتماد صنعت کشور به آن ها است . صنعت گران حاضرند چندیدن برابر آن هزینه کنند ولی از نیروی خارجی استفاده نمایند .دیگر مشکل این رشته کمبود امکانات دانشگاهی و قدیمی بودن امکانات فعلی آن ها است .
بعضی از افراد در ایران استفاده از ربات را مساوی اخراج نیرو کار می دانند و با توسعه ی آن مخالفت می کنند . اما آنها از این قافل هستند که گماردن نیروی انسانی به کار های روزمره و تکراری ، اتلاف نیروی انسانی است . به جای انجام کار بیهوده می توان آن ها را در جایی دیگر به خدمت گرفت .
هر ساله چندین مسابقات رباتیک در سطح کشور برگزار می شود که می توان گفت همه ی آن ها دارای قوانین ثابت و یک شکل و تکراری است و هیچ کدام قوانین بومی ندارند . متاسفانه در ایران به این مسابقات به چشم هدف نگریسته می شود . (بر عکس کشور های صنعتی که مسابقات را ، وسیله ای برای ارتقاء صنعت خویش می دانند . ) و تمام وقت دانشجویان را می گیرند که رباتی با هدف پوچ ( مانند مسیریاب که در این مسابقات ربات باید مسیر خط سیاه را دنبال کند ) بسازند .
متاسفانه هیچ یک از ما ، هیچ روز یا هفته ای در سال را به عنوان هفته ی رباتیک ، حداقل برای یادآوری اهمیت آن بر نگزیده ایم . و برای بهبود وضعیت آن کوششی نکردیم و نمی کنیم. علم رباتيك در كشور ما علمي نو هستش و آينده اي روشن و پويا خواهد داشت.
با این همه اخیرا در مسابقات ربات‌های هوشمند انگلیس تیم دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن کسب مقام دوم جهانی بعنوان فنی‌ترین تیم طراح ربات انتخاب شدند.
همچنین ربات انسان نماي ايراني پارسه ، آسيمو را به وحشت انداخت، ربات انسان نمای پارسه ، محصول مرکز تحقیقات فناوری های پیشرفته پارسه هست که از پیشرفته ترین سیستم هوش مصنوعی جهان بهره می برد. سیستم هوش مصنوعی این ربات توانست در سال 2007 نرم افزار “کلاریسا” که توسط دانشمندان ناسا طراحی شده بود و تا آن زمان پیشرفته ترین سیستم هوش مصنوعی جهان به شمار می آمد رو با اقتدار کامل شکست بدهد . همچنین عنوان پدر هوش مصنوعی نوین جهان را از آن طراح خود کند. لازم به توضیح است که ربات انسان نمای پارسه برای رقابت جدی با ربات انسان نمای آسیمو طراحی شده است و در پایان سال 2008 بروی پیست رقابت خواهد رفت.
گفتنی است بخش سیستم هوش مصنوعی ربات انسان نمای پارسه توانست در سال 2007 طی 9 روز رقابت دقیق و کارشناسی بیش از 30 سیستم هوشمند و ربات جهان را از جمله بخش هوش مصنوعی ربات آسیمو ، نرم افزار کلاریسا در ناسا ، سیستم هوش مصنوعی لوییزا و…. را با قدرت شکست دهد . طبق نظر کارشناسان انجمن هوش مصنوعی آمریکا aaai این سیستم توانسته 70 درصد هوش انسانی را بازسازی نماید که تاکنون در جهان توانسته بودند کمتر از 10 درصد آن را شبیه سازی کنند یعنی چیزی در حد هوش یک گربه!!!!!!

وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر

اسم رشته ی مهندسی رباتیک در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک میباشد و مسئولان دانشگاه قول داده اند به زودی رشته ی مهندسی رباتیک درکارشناسی ارشد را با چهار گرایش «کنترل ربات» و «بینایی ربات و پردازشتصویر» و «ساخت و تولید ربات» و «مکاترونیک ربات» ایجاد نمایند


بازار کار

هم اکنون تعداد زیادی از کارخانه ها برای هوشمند کردن و اتوماسیون خطتولید و تعدادی نیز برای راه اندازی تعمیر و نگهداری از ربات نیازمندنیروی کار هستند سازمان فضایی ، پژوهشکده ها ، سازمان انرژی اتمی ، شرکتنفت ، کارخانه های خودروسازی ، ارتش ، سپاه ، شرکت های وارد کننده ودانشگاه ها ، به دنبال استخدام مهندسین رباتیک می باشند


درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس اصلی:

زبان تخصصی، الکترومغناطیس، ریاضی مهندسی، کارگاه برق، کارگاه جوشکاری و ورق‌کاری، کارگاه ماشین‌ابزار و ابزارسازی، نقشه‌کشی صنعتی، استاتیک، مقاومت مصالح، طراحی اجزاء، دینامیک، دینامیک ماشین‌، مکانیک سیالات، مدارهای الکتریکی، ماشین‌های الکتریکی مستقیم و متناوب، مدارها منطقی، تجزیه و تحلیل‌ سیستم‌ها، سیستم‌های کنترل خطی، پروژه کارشناسی، کارآموزی، ریاضی، معادلات دیفرانسیل، برنامه‌سازی کامپیوتر، محاسبات عددی، فیزیک.

دروس تخصصی:
طراحی مکانیزم‌ها، الکترونیک‌ قدرت و محرکه‌ها، رباتیک،‌ اصول میکروکامپیوترها، ارتعاشات مکانیکی، آزمایشگاه ربات، سنسورهای ربات، کنترل ربات، سیستم‌های محرکه، مدارهای وابسته، کنترل فازی، شبکه‌های عصبی، طراحی ماشین به کمک کامپیوتر، اندازه‌گیری الکتریکی، یاتاقان و روغن‌کاری، آزمایشگاه ارتعاشات و دینامیک ماشین، علم مواد، کنترل مدرن. (بسیاری از درس‌های این رشته همراه با آزمایشگاه است)

مشکلات رشته ی مهندسی رباتیک در ایران

امروزه در صنعت بدون استفاده از ربات ها ، عملا هیچ کاری پیش برده نمی شود . در اکثر کارخانه ها در مشاغلی که از عهده ی هیچ انسانی بر نمی آیند از ربات ها بهره می برند . مهندسی رباتیک رشته ای است که جهت پاسخ به نیاز صنعت در طراحی ربات ها پدید آمد . این رشته به بررسی علمی و مهندسی ، ربات ها می پردازد . رشته ی مهندسی رباتیک پیش از سال 1985 میلادی ( بیش از 25 سال قبل ) در دانشگاه های خارج از کشور تدریس می شود . امروزه کمتر دانشگاه معتبر و صنعتی را خواهید یافت که این رشته را در یکی از مقاطع خود پذیرا نباشد . بعضی از دانشگاه ها این رشته را در تمامی مقاطع خود دارند. با توجه به نیاز صنعت این رشته در مقاطع بالاتر به صورت تخصصی تر دارای گرایشات خاصی شد ( سنسور - اتوماسیون - کنترل ربات - اتونوماسیون - ربات های پویا - ربات های پایا - بیورباتیک - میکرورباتیک - نانورباتیک - بینایی ربات - ربات های مستقل و ... ) .

ایران امروزه یکی از بزرگترین وارد کنندگان ربات است . هر کارخانه ای که تاسیس می شود ربات های بسیاری خریداری می گردد . اما در ایران با وضعیت متفاوتی روبرو می شویم .

این رشته فقط در مقطع کارشناسی تدریس می شود یعنی خبری از تدریس این رشته در مقاطع بالاتر نیست . و حتی اکثراساتید دانشگاه ها با گسترش این رشته مخالفت می کنند و می گویند بهتر است به جای این که کسی رباتیک بخواند به رشته برق (مکانیک) برود و دروسی مکانیکی (برقی) علاوه بر دروسش مطالعه نماید . بعضی ها می گویند که این رشته گرایشی از رشته ی مکاترونیک یا مکانیک یا برق یا هوش مصنوعی است . اما این تصوری نادرست است . با وجود این که کسانی که این رشته ها را می خوانند می توانند گرایش خود را رباتیک برگزینند ، نمی توان گفت آن ها یک مهندس رباتیک هستند . به عنوان مثال امروزه کسی رشته کنترل را ، گرایش مکانیک یا شیمی نمی داند و آن را به عنوان یک رشته مستقل می شناسند این در حالی که در گرایش های این دو رشته گرایش کنترل دیده می شود . و کسی که شیمی گرایش کنترل خوانده است نمی گوید من رشته ام کنترل است ! بلکه می گوید شیمی خوانده ام . همین مثال در مورد رباتیک و رشته های مذکور ( مکاترونیک و مکانیک و برق و هوش مصنوعی ) نیز صادق است . به این علت دانشجویان رباتیکی که قصد ادامه تحصیل دارند یا مجبور به مهاجرت به کشور های دیگر می افتند و یا تغیر رشته خود .

رشته ی مهندسی رباتیک در ایران ، در همان مقطع کارشناسی هم در دانشگاه های اندکی تدریس می شود و به چند شهرستان کوچک محدود می گردد . هیچ یک از دانشگاه های برتر ایران ( به گفته ی وزارت علوم ، دانشگاه های مادر ) ، نه این رشته را دارند و نه تلاشی برای ایجاد این رشته می نمایند . به همین علت کسانی که کنکور داده اند و می خواهند انتخاب رشته نمایند با وجود این که با این رشته ، بسیار علاقه مند تر از رشته های دیگر هستند چون نمی خواهند از مزایای دانشگاه های برتر ، استید بهتر، شهر بزرگ و ... محروم شوند آرزو درس خواندن در این رشته را فراموش می کنند .

با وجود این که از سال 1381 یعنی هشت سال پیش این رشته در ایران تدریس می شود و فارغ التحصیلانی زیادی داشته است . هنوز این رشته ، گمنام است . بسیاری از افراد از وجود این رشته خبری ندارند . بعضی ها فکر می کنند این رشته ، برای ساخت آدم آهنی و اسباب بازی ایجاد گردیده است . این مشکل در کارفرمایان و مدیران صنایع نیز به شدت یافت می شود . اگر به آگهی های استخدام نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که در این هشت سال حتی یک مورد هم آگهی جذب مهندسی رباتیک ، منتشر نشده است . بعضی از فارغ التحصیلان این رشته که به دنبال کار رفته اند در صحبت با کارفرمایان به این نتیجه رسیده اند که آن ها نمی دانستند این رشته وجود دارد . در بعضی از آگهی های استخدام که مربوط به کار با ربات ها بوده است به دنبال مهندسی برق و مکانیک بوده اند و نه رباتیک ! به همین علت اساتید رشته های دیگر ، رباتیک را مسخره می کنند و می گویند : "ضرب المثل شده که مهندسی رباتیک رشته ای است که فقط با اسمش میشه رفت خواستگاری!" .

بسیاری افراد به کارگیری ربات ها را به معنی اخراج نیروی کار در نتیجه افزایش بیکاری می دانند ، به این دلیل با توسعه این رشته به مخالفت می پردازند ، این یک سنت است که با هر چیز جدیدی به مخالفت می پردازند . به عنوان مثال ابتدا که ماشین آلات نساجی آمده بود آن ها مخالف می کردند و می گفتند باعث بیکاری افراد زیادی می شود اما این در حالی بود که امروزه دیگر کسی این برداشت را ندارد و همه می دانند استفاده از این ماشین آلات باعث ایجاد شغل های جدید گردید . متاسفانه این دیدگاه هنوز نیز در بسیاری از مدیران این کشور دیده می شود .

هر ساله مسابقات رباتیک بسیاری (بیش از ده مورد) برگزار می گردد هر چند این مسابقات بسیار خوب و مفید است اما اگر نگاهی به بودجه ی برگزاری این مسابقات بیاندازیم متوجه می شویم با نصف این بودجه می توان در دانشگاه های بسیاری رشته ی مهندسی رباتیک را ایجاد و آزمایشگاه ها ی آن را تکمیل کرد . و دیگر آن که با کسب مقام در مسابقات جهانی رباتیک توسط تیم های ایرانی ، یک غرور کاذب ایجاد شده است و بسیاری می پندارند که ایران یکی از برترین های رباتیک جهان است ! یا مثلا پس از ساخت ربات های انسان نما ، رباتیک ایران را با ژاپن مقایسه می کنند ! همان طور که اشاره شد ایران یکی از بزرگترین وارد کنندگان ربات در دنیا است دو کشور بزرگ صادر کننده ربات به ایران ، ژاپن و آلمان می باشند . اگر دیده می شود شرکت های ژاپنی به تولید ربات انسان نما روی می آورند قبل از آن ، به تولید ربات های صنعتی پرداخته اند و یکی از بزرگترین تولید کنندگان ربات های صنعتی هستند . آلمان که بزرگترین صادر کننده ربات ها ی صنعتی به ایران به شمار می رود به اندازه ایران روی مسابقات رباتیک سرمایه گذاری نکرده است و ما شاهد سرمایه گذاری سنگین در روی ربات های انسان نما در این کشور نیستیم . متاسفانه در ایران سرمایه گذاری در ربات های صنعتی مشاهده نشده است .

نکات به طور خلاصه

* در ایران رشته ی مهندسی رباتیک فقط در مقطع کارشناسی تدریس می شود.
* هیچ یک از دانشگاه های برتر ایران ، رشته ی مهندسی رباتیک ندارند .
* رباتیک گرایش رشته های مکاترونیک ، مکانیک ، برق و هوش مصنوعی نیست. 
* با وجود سابقه تدریس طولانی رشته ی مهندسی رباتیک در ایران ، هنوز گمنام است.
* ایران امروزه یکی از بزرگترین وارد کنندگان ربات است.
* گسترش رباتیک منجر به افزاریش بیکاری نمی گردد .
* مسابقات رباتیک به تنهایی برای گسترش این رشته کافی نیست .
* ایران یکی از قطب های برتر رباتیک در جهان نیست .
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و دوم مهر 1389ساعت 0:3  توسط سعید شریفی   | 

معرفی رشته ی مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر

"انسان باید بیندیشد ولی ماشین باید کار کند." این شعار متخصصان کامپیوتر است. متخصصانی که با پیشرفت و توسعه ی کامپیوتر توانسته اند مغز و عضلات انسان را از اشتغالات تکراری و پیش پا افتاده نجات بخشند و او را در دفع مشکلات و مسایل یاری دهند تا جایی که در کشورهای صنعتی و پیشرفته، کامپیوتر در زندگی افراد حضوری اجتناب ناپذیر دارد. به همین دلیل رشته ی مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف و نیز نرم افزارهای مورد نیاز جهت کار با کامپیوتر می‌پردازد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این رشته در کشور ما نیز اهمیت بسیاری داشته و تا مقطع دکتری تدریس می‌شود. گفتنی است که رشته ی مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش سخت افزار و نرم افزار است که البته این دو گرایش در مقطع کارشناسی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند.

 

گرایش سخت افزار

هر کامپیوتر دارای دو جزء متفاوت سخت افزار و نرم افزار است که در این میان سخت افزار جزء فیزیکی کامپیوتر بوده و شامل صفحه

کلید، صفحه نمایش، چاپگر و دیسک‌ها می‌شود. اجزای فیزیکی و قابل لمس کامپیوتر مانند مدارها و بردهای الکترونیکی، سخت افزار نامیده می‌شود. مهم ترین واحد سخت افزار در مقطع لیسانس به مطالعه و بررسی طراحی سخت افزاری، کنترل سخت افزاری و شبکه های کامپیوتری می‌پردازد. برای مثال یک مهندس سخت افزار می‌تواند به طراحی بخش های سخت افزاری کامپیوتر شامل پردازش گر مرکزی (CPU) ، پورت های ورودی و خروجی و سیستم‌ها و مدارات جانبی می‌پردازد، مباحث درسی در رشته ی سخت افزار به مطالب درسی در رشته ی مهندسی برق و الکترونیک نزدیک بوده خصوصا تمام مطالب شاخه ی دیجیتال شامل مدارهای مختلف، معماری کامپیوتر و میکروپروسسورهای 1 و 2، الکترونیک دیجیتال و ... را شامل می‌شود که البته به این بخش از سخت افزار بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته می‌شود.

 

گرایش نرم افزار

نرم افزار جزء غیر قابل لمس کامپیوتر است. برنامه‌ها و داده هایی است که به کامپیوتر فرمان می‌دهند که چه عملی را انجام دهد. نرم افزار در حقیقت روح و جان کامپیوتر است که به سخت افزار هویت می‌بخشد و اصولا به برنامه ای گفته می‌شود که برای به کارگیری سخت افزار ساخته شده باشد. نرم افزار‌ها را می‌توان به دو رده ی کلی دسته بندی کرد که عبارت اند از: نرم افزارهای سیستمی و نرم افزارهای کاربردی. نرم افزارهای سیستمی برنامه هایی هستند که کاربر، یا خود آن‌ها را می‌نویسد یا شرکت های نرم افزاری آن‌ها را تهیه کرده و برای فروش عرضه می‌کنند. این گونه برنامه‌ها معمولا عمومیت برنامه های سیستم را نداشته و برای زمینه های مختلف مهندسی، علمی، تجاری، آموزشی، تفریحی و یا طراحی نوشته می‌شوند.

 

توان مندی‌ها و ویژگی های لازم

یک مهندس کامپیوتر باید سخت کوش و با پشتکار باشد چون رشته ی کامپیوتر رشته ی پویایی است و دانشجو باید همیشه اطلاعاتش به روز بوده و به دنبال فرا گرفتن مطالب جدید باشد. در نتیجه کسانی که می‌خواهند فقط چهار سال درس بخوانند و بعد مطالعه را کنار گذاشته و وارد بازار کار شوند، در این رشته موفق نخواهند شد و بر عکس افرادی که همیشه به دنبال مطالعه و فراگیری هستند، در این رشته موفق می‌شوند. مهندس کامپیوتر باید پایه ی ریاضی قوی داشته و توانایی اش در زمینه ی فیزیک خوب باشد. هم چنین لازم است که فردی خلاق باشد تا بتواند مسایل را از راه حل های ابتکاری حل کند. راه حل هایی که کمترین هزینه و بهترین کارآیی را داشته باشد.

 

درس های مهم در این رشته:

 ضرایب و عنوان درس های اختصاصی رشته ی مهندسی کامپیوتر در هر دو گرایش در آزمون سراسری به شرح زیر است: ریاضیات:4، فیزیک:3، شیمی:2، درس های فنی:3

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم مهر 1389ساعت 23:52  توسط سعید شریفی   | 

معرفی رشته ی مهندسی برق

مهندسی برق

با نگاهی اجمالی به صنعت در می‌یابیم که در ابتدا ( از رنسانس تا قرن بیستم) تمام ابزارها و صنایع، مکانیکی بوده اند و مهندسی عموما به طراحی و ساخت این وسایل مکانیکی اطلاق می‌شد؛ اما با به کارگیری الکتریسیته در صنایع، از حجم ابزارها و دستگاه‌ها کاسته شد و صنایع پیچیده تر شد. رشته ی برق در آغاز با مکانیک همراه بود و الکترومکانیک خوانده می‌شد؛ اما با رشد و پیشرفت چشم گیر، این رشته راه خود را از مکانیک جدا کرد و به عنوان رشته ای مستقل مطرح شد. به جرأت می‌توان ادعا کرد که علم و صنعت پیشرو در نیم قرن اخیر، رشته ی مهندسی برق بوده است. با توجه به وسعت صنعت برق و پیشرفت زیاد آن، این رشته خود به چند گرایش تقسیم شده است. کامپیوتر به عنوان وسیله ای الکترونیکی، از مصنوعات و تولیدات رشته ی برق است. در گذشته، مسایل مربوط به کامپیوتر در رشته ی برق مطرح می‌شد؛ اما با گسترش و تعمیق روز افزون آن، اینک از رشته ی برق جدا شده و به عنوان رشته ای مستقل مطرح است. رشته ی برق در مقطع کارشناسی به چهار گرایش: مخابرات، کنترل، قدرت و الکترونیک تقسیم می‌شود. دانشجویان در ابتدا بدون تعیین متقاضیان هر گرایش پس از گذراندن درس های پایه و اصلی، با توجه به معدل درس های گذرانده شده و ظرفیت و توان علمی هر دانشکده به انتخاب گرایش می‌پردازند. تفاوت این گرایش‌ها چیزی در حدود 20 واحد درسی است زیرا در مسایل کاربردی هر چهار نوع تخصص مورد نیاز است و این تفکیک در مسایل علمی اعتباری ندارد.

ولی با توجه به کاربردی بودن و نوع دروس قابل اخذ برای هر گرایش از این رشته ، می توان گفت که گرایش الکترونیک از دیگر گرایش های برق مهمتر می باشد.زیرا می توان گفت که پوشش دهنده ی گرایش های دیگر نیز هست.

 

1. گرایش مخابرات:

شبکه ی مخابراتی مثل سلسله ی اعصاب انسان جامعه ی جهانی را تشکیل می‌دهد. تخصص در زمینه ی شناخت، نحوه ی عملکرد و چگونگی نگهداری و بهره برداری، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم های مخابراتی، از شناخت و اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف اصلی رشته ی مخابرات، انتقال اطلاعات است. این اطلاعات به سه شکل صوتی، تصویری و داده (DATA) است. در میان تمام گرایش های برق، گرایش مخابرات بیشترین خصلت ریاضی را دارد و تمام تئوری‌ها در قالب ریاضیات پیشرفته در آن مطرح می‌شود. دو درس "آمار و احتمالات" و "الکترومغناطیس" از درس های بنیادی این رشته اند.

 

2. گرایش کنترل:

همان طور که از نام گرایش بر می‌آید، هدف این علم، کنترل رفتار سیستم های مختلف با توجه به ورودی های داده شده است. در تمامی سیستم ها، مساله ی کنترل اتوماتیک تغییر رفتار سیستم برای نزدیک کردن پاسخ های آن به مقادیر مطلوب، همواره مورد نظر است. مثل کنترل دمای یک کوره، کنترل دور الکتروموتور، کنترل موشک، کنترل هواپیما و سفینه، کنترل ارتفاع آب و کنترل جریان و ولتاژ یک سیستم و نظایر این ها. در این علم، با روش های کنترل یک سیستم سر و کار داریم؛ نه با خود سیستم. ضروری است یک دانشجوی کنترل از پایه ی ریاضی و دانش کامپیوتری قوی برخوردار باشد.

3. گرایش قدرت:

موضوع اصلی این گرایش تولید، انتقال، توزیع و تبدیل انرژی الکتریکی است. مهندسی سیستم های قدرت و ماشین های الکتریکی، دو شاخه کلاسیک این گرایش هشتند که در آن‌ها مسایلی نظیر بررسی، طراحی، بهره برداری، کنترل و حفاظت سیستم های قدرت و اجزای آن مورد مطالعه قرار گرفته، اصول کاری و طراحی انواع ماشین های الکتریکی آموزش داده می‌شود. بررسی قواعد و قوانین حاکم بر موتورها و ژنراتورها در زمره ی مطالبی است که یک مهندس قدرت برای کار در زمینه های فوق باید از آن اطلاع کافی داشته باشد. از دیگر وظایف یک مهندس قدرت، آشنایی با روش های توزیع و پخش جریان در یک کارخانه، ساختمان یا یک منطقه یا یک شهر است. از آن چه گفته شد، عملی بودن و کاربردی بودن درس های مربوط به این گرایش معلوم می‌شود و می‌توان حدس زد که بازار کار وسیعی دارد.

 

4. گرایش الکترونیک:

الکترونیک، علم و تکنولوژی عبور ذرات باردار در یک گاز یا یک خلاء یا یک نیمه هادی است. به عبارتی، مطالعه اثرات مطلوب مورد نظر را انجام می‌دهد. الکترونیک نوین، به وجود آورنده ی سیستم‌ها و ابزارهای پیچیده ای است که در بسیاری از مصارف زندگی روزمره و شاخه های مختلف صنعت، پزشکی و مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مباحث درسی در رشته ی الکترونیک به دو دسته ی کلی، دیجیتال و آنالوگ قابل تقسیم است. در مباحث دیجیتال همه ی دیتاها به صورت کد (0 یا 1) بیان می‌شود که کد صفر معرف ولتاژ صفر و کد 1 معرف ولتاژ 5+ ولت است. ولی در مباحث آنالوگ اطلاعات می‌توانند دانه های ولتاژی مختلفی را در بر داشته باشند (محدودیتی ندارد). مباحث دیجیتال مهندسی برق الکترونیک را به رشته کامپیوتر نزدیک کرده است. پرداختن به فیزیک و تکنولوژی، ساخت نیمه هادی‌ها و طراحی مدارهای مجتمع میکروالکترونیک، در مقطع فوق لیسانس گرایش الکترونیک صورت می‌گیرد؛ ولی از آنجا که تکنولوژی، ساخت بسیار پیشرفته ای دارند که مستلزم هزینه و سرمایه گذاری زیادی است، در درس ساختار و زبان ماشین، اصول ساختمان داخلی کامپیوتر و نحوه ی کار آن‌ها و چگونگی برنامه نویسی به زبان ماشین آموزش داده می‌شود. اینک با تجمع آی سی های مختلف و برنامه نویسی آن ها، میکروپروسسورها که قلب کامپیوتر هستند، ساخته می‌شود. گرایش الکترونیک به گرایش سخت افزار نزدیک می‌شود و دانشجویان برق می‌توانند با انتخاب درس های اختیاری به مسایل الکترونیکی کامپیوتر بپردازند.

 

درس های مهم در این رشته:

به جرات می‌توان گفت که مهندسی برق از آن دسته رشته هایی است که ریاضیات کاربرد بسیار زیادی در آن‌ها دارد. فیزیک نیز به دلیل ماهیت رشته، کاربردی وسیع در این رشته دارد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم مهر 1389ساعت 23:46  توسط سعید شریفی   | 

برخی از ارتباطات انجمن با ارگان ها و موسسات

 
  • همکاری و ارتباط  با شرکت توزیع برق استان اصفهان
  • همکاری و ارتباط با وزارت نیرو
  • همکاری و ارتباط با انجمن مهندسین برق – الکترونیک جهان ( IEEE )
  • همکاری و ارتباط با انجمن مهندسین برق – الکترونیک ایران ( IAEEE)
  • همکاری و ارتباط با انجمن های علمی مهندسی برق دانشگاه های کشور
  • همکاری و ارتباط با شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان
  • همکاری  و ارتباط صمیمانه با مرکز مکاترونیک و رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی
  • همکاری و ارتباط مستقیم با بهترین اساتید دانشگاهی استان و کشور برای راهنمایی و مشاوره در طرح های علمی و تحقیقاتی برق
  • همکاری و ارتباط صمیمانه با شرکت های مهندسی برق استان برای دوره های کار آموزی
  • همکاری و ارتباط با نیروگاه تولید برق  شهید منتظری استان اصفهان
  • همکاری و ارتباط با نیروگاه تولید برق سد زاینده رود استان اصفهان
  • همکاری و ارتباط با شرکت های مهندسی اسنوا ، اپتیک اصفهان ، صا ایران ، فراز پویا فعال و شرکت مهندسی بهروش سپاهان و ..............
  • همکاری و ارتباط صمیمانه با گروه های  مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی
  • همکاری و ارتباط با مرکز رشد و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی  و باشگاه پژوهشگران جوان و ...... .
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم مهر 1389ساعت 23:34  توسط سعید شریفی   | 

برخی از قوانین انجمن

 
  • اعضای عادی انجمن باید الزاما حداقل 2 روز   در هفته در دفتر انجمن حضور یابند ، همچنین  اعضای فعال و نیمه فعال باید حداقل 4 روز در هفته در دفتر انجمن حضور یابند.
  • اعضای پاره وقت انجمن ملزم به فعالیت در حدود 4 ساعت کاری در هفته و اعضای تمام وقت  انجمن ملزم به فعالیت در حدود 10 ساعت کاری در هفته برای انجمن می باشند.
  • لازم به ذکر است، برای  اعضای فعال –تمام وقت و فعال-پاره وقت و نیمه فعال–تمام وقت به  ترتیب هرکدام و  بنا به نظر دبیر انجمن و فعالیت های انجام شده ی خود  50 درصد – 35 درصد و 15 درصد تخفیف برای ثبت نام در کلاس ها، همایش ها و کنفرانسهای مربوط به انجمن  منظور خواهد شد.
  • برای بقیه ی اعضا نیز بنا به نظر دبیر  و هیئت شورای مرکزی انجمن و بسته به فعالیتشان در  انجمن  تخفیف هایی منظور خواهد شد.
  • لازم به ذکر است که با توجه به اساس نامه ی انجمن ،  هیئت مرکزی انجمن، هر دوره از اعضای  فعال –تمام وقت ، فعال –پاره وقت و نیمه فعال –تمام وقت  انتخاب می گردد.
  • ثبت نام در IEEE  (انجمن مهندسین برق –الکترونیک جهان ) و یا IAEEE(انجمن مهندسین برق -الکترونیک جهان ، شعبه ی ایران )  بنا بر داشتن شرایط لازم برای آن ها بر اساس اساسنامه هایشان و همچنین پرداخت هزینه های مصوب آن ها امکان پذیر می باشد .
  • اعضای انجمن موظف به رعایت قوانین انجمن و همچنین قوانین دانشگاه آزاد اسلامی میباشند و باید به هنگام حضور در دفتر انجمن و به خصوص در هنگام فعالیت و همکاری با انجمن رعایت شئونات  اسلامی را بنمایند.
  • تمامی اعضای انجمن در صورت قبول وظایف ، ملزم به انجام آ نها به صورت مطلوب می باشند و در صورت عدم رعایت قوانین انجمن یا عدم انجام وظایف محول شده ، از انجمن اخراج و مطابق با قوانین مصوب دانشگاه و انجمن با آنها برخورد انظباطی صورت خواهد گرفت.
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم مهر 1389ساعت 23:30  توسط سعید شریفی   | 

برخی از اهداف انجمن

 

  • شناساندن افراد نخبه و فعال رشته ی برق به منظور حمایت مسئولین دانشگاه از این افراد
  • ایجاد همکاری و رابطه بین دانشجویان و مراکزعلمی تحقیقاتی
  • اعزام دانشجویان به نمایشگاه های تخصصی سراسر کشور
  • تجلیل از اساتید و دانشجویان بر جسته ی رشته ی برق
  • آشنایی با مدیریت تحقیقات و پروژه قبل از ورود به عرصه ی کار
  • چاپ نشریه ی تخصصی برق – الکترونیک و رباتیک با نام : SEER
  • برگزاری کلاس های تخصصی رشته ی برق
  • راه اندازی سایت و صندوق پستی الکتریکی برای انجمن علمی برق – الکترونیک و رباتیک
  • ایجاد کتابخانه ی تخصصی و بانک نرم افزار
  • ترجمه ی جدیدترین مقالات علمی – تخصصی جهان
  • تشکیل تیم های علمی –پژوهشی برای فعالیت های پژوهشی و انتشار مقالات تخصصی ( ISI)
  • برگزاری جلسات مشاوره برای دانشجویان علاقه مند به شرکت در جشنواره ها و مسابقات و  سمپوزیون های علمی به منظور افزایش درصد موفقیت
  • برگزاری اردوها و بازدیدهای علمی – تخصصی برای تفهیم بهتر نقش دانش در صنعت
  • برگزاری کنفرانس ها و همایش های مختلف در سطح استان و کشور
  • برقراری ارتباط بین دانشجو و مسئولین دانشگاه و همچنین ارتباط دانشجویان رشته ی برق با دانشجویان رشته های دیگر
  • تشکیل تیم های رباتیک زیر نظر مرکز رباتیک و مکاترونیک دانشگاه و معرفی دانشجویان فعال به این مرکز
  • چاپ بروشور و خبرنامه و گاهنامه های تخصصی –علمی رشته ی برق و رباتیک
  • برگزاری جلسات معارفه برای دانشجویان جدیدالورود و آشنایی هر چه بهتر آنها با رشته ی برق
  • عضو گیری  و ارائه ی کارت عضویت انجمن به اعضای فعال همراه با تسهیلات ویژه
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم مهر 1389ساعت 23:9  توسط سعید شریفی   | 

معرفی مرکز مکاترونیک و رباتیک دانشگاه آزادخوراسگان

 

مرکز روباتیک و مکاترونیک:

این مرکز سال 83 تاسیس و با همت جمعی از دانشجویان مستعد اقدام به تشکیل تیمهای روباتیک (فوتبالیست سایز متوسط، آدم نما و ...) برای شرکت در مسابقات معتبر جهانی و ملی نمود. این مرکز هم اکنون دارای بیش از بیست دانشجو و پژوهشگر فعال می باشد و سرپرستی آن نیز به عهده آقای دکتر دلشاد است. این مرکز محل مناسبی برای دانشجویان مسنعد و علاقمند در رشته های برق و کامپیوتر می باشد، تا ضمن آموزش و یادگیری مهارتهای فنی، قابلیتهای خودشان را در مسابقات جهانی و ملی به نمایش بگذارند.

اعضای مرکز مکاترونیک و رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان :

۱. حمید رضا محدث کسایی

۲- محمد رضا محدث کسایی

۳- محسن طاهری

۴- مسلم شمس آرا

۵- سعید شریفی

۶- علی احمدی

۷- محمد رحیمی

۸- محمد حسین سعیدی نژاد

۹- مظاهر اورنگی

۱۰- محمد رضا ناظم

۱۱- عطیه ادیبی

۱۲- نسیم همتیان

۱۳- محمد فاقدی

۱۴- محمد جواد قاسمی

مقامهای کسب شده توسط مرکز عبارتند از:

1-

کسب مقام اول و دوم جشنواره جوان خوارزمی در سال87 و 88 برای طرح روبات انسان نما

2-

کسب جایزه بهترین ابتکار سال 2009 انگلستان به خاطر ساخت و طراحی سیستم هدایت خودکار رباتهای صنعتی

3-

کسب عنوان بهترین مقاله در کنفرانس بین المللی CLAWAR2009 از کشور ترکیه

4-

کسب عنوان نایب قهرمانی مسابقات بین المللی ربوکاپ چین در سال 2007

5-

کسب عنوان قهرمانی در سومین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ ایران در سال 1387

6-

کسب عنوان نایب قهرمانی در دومین دوره مسابقات ملی رباتیک خوارزمی در سال 1388

7-

کسب مقام سوم پنجمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ ایران در سال 1389

8-

کسب عنوان نایب قهرمانی در دومین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ ایران در سال 1386

9-

کسب عنوان نایب قهرمانی در اولین دوره مسابقات ملی رباتیک خوارزمی در سال 1387

10-

کسب مقام های برتر هفتمین و هشتمین دوره جشنواره دانشجویان مبتکر و نوآور بسیجی کشور

11-

کسب مجوز حضور در مسابقات جهانی ربوکاپ در کشورهای آلمان 2006، آمریکا 2007، چین 2008 ، اتریش 2009 و سنگاپور 2010.

15-

کسب مقام اول اولین جشنواره نوآوری و شکوفایی کشور

16-

کسب مقام اول جشنواره کسب و کار دانشجویی استان اصفهان

 

 

 

 
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم مهر 1389ساعت 23:3  توسط سعید شریفی   | 

معرفی گروه مهندسی برق دانشگاه آزاد خوراسگان

گروه مهندسی برق الکترونیک

گروه مهندسی برق- الکترونیک از سال 83 فعالیت خود را آغاز و از همان ابتدا کیفت آموزش و پژوهش را در زمینه مهندسی برق مبنای کار خود قرار داد. به همین خاطر با همکاری مسولان دانشگاه خصوصا دکتر فروغی اقدام به جذب اساتید جوان و مجرب از دانشگاههای معتبر کشور نموده و همزمان و به سرعت اقدام به تجهیز آزمایشگاههای تخصصی این رشته نمود، بطوریکه در حال حاضر این دانشگاه دارای یکی از مجهزترین آزمایشگاههای سطح کشور می باشد. واحدهای آزمایشگاهی دانشگاه عبارتند از آزمایشگاه مدار، الکترونیک، کنترل خطی، ریزپردازنده، ماشینهای الکتریکی ، مخابرات و کارگاه برق.

مدیر گروه

مدیر گروه رشته مهندسی برق الکترونیک آقای دکتر دلشاد می باشند. ایشان مدرک دکترای خود را در زمینه الکترونیک قدرت از دانشگاه صنعتی اصفهان و با درجه عالی اخذ نموده اند. ایشان دارای بیش از شش مقاله در ژورنالهای معتبر علمی(ISI) و بیش از بیست مقاله در کنفرانسهای معتبر داخلی و خارجی می باشند. آقای دکتر دلشاد از سال 84 با دانشگاه آزاد خوراسگان آغاز به همکاری نموده و به مدت سه سال مدیر گروه این رشته می باشند.

تلفن: (2416)5354001

ایمیل:delshad@khuisf.ac.ir

وب سایت گروه:www.khuelec.com

 

اعضای هیات علمی:

 

ردیف

نام و نام خانوادگی

مدرک تحصیلی

دانشگاه محل نحصیل

تلفن تماس

1

روح اله یزدانی

دانشجوی دکترا

دانشگاه علوم وتحقیقات

2416

2

محمد علی عباسیان

دانشجوی دکترا

دانشگاه صنعتی اصفهان

2416

3

محمد مهدوی مزده

دانشجوی دکترا

دانشگاه صنعتی اصفهان

2416

4

محمدرضا امینی

دانشجوی دکترا

دانشگاه صنعتی اصفهان

2416

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم مهر 1389ساعت 22:45  توسط سعید شریفی   | 

معرفی انجمن علمی مهندسی برق در قالب سخن دبیر انجمن

 
 

((به نام یگانه پروردگار عالم هستی ، که هرچه داریم از اوست ))

با سلام به تمامی اعضای محترم انجمن مهندسی برق –  الکترونیک دانشگاه آزاد

خوراسگان(اصفهان) و عرض خیر مقدم به شما عزیزان و آینده سازان این خاک مقدس .

به استحضار شما عزیزان می رسانم که این انجمن علمی برای اولین بار 2 سال

بعد از آغاز به کار گروه مهندسی برق این واحد دانشگاهی و به همت جمعی از

دانشجویان علاقه مند و فعال گروه برق شروع به فعالیت نمود ، که بحمد الله با

تلاش مستمر دبیران و شوراهای مرکزی پیشین ،در حال حاضر به عنوان یکی از

فعالترین انجمن های علمی دانشگاهی به فعالیت خود ادامه می دهد.

در حال حاضر نیز این انجمن علمی با وجود شورای مرکزی جدید و فعالی که

مشتمل از برترین دانشجویان گروه مهندسی برق می باشد و همکاری این شورا

با بنده به عنوان دبیر انجمن سبب گردید که در راستای تلاش این انجمن برای

ارتقاء روز افزون سطح علمی و پژوهشی دانشجویان مهندسی برق و با ارائه ی

برنامه های نوین ،جذاب،کارآمد و علمی در سال جاری همچون گذشته گامی

مستحکم و پایدار در تمامی مراتب علمی بر دارد و به لطف الهی بتواند با همت

دانشجویان این گروه برای این آب وخاک مقدس افتخار آفرین و ثمرآفرین

باشد تا باری دیگر بتوانیم در دنیا با افتخار فریاد زنیم که ما از نژاد

کوروش هاو داریوش هاییم که پدید آورنده ی نخستین تمدن ها بوده اند.

بنده به همراه شورای مرکزی انجمن،بنا به درخواست های مکرر دانشجویان و

صلاح دید اساتید و مدیریت محترم گروه مهندسی برق تصمیم به اجرای برنامه

های نوین و جذابی گرفته ایم که امیدواریم که بیشترین بهره های علمی و  -

تجربی و پژوهشی را برای دانشجویان گرامی مهندسی برق دارا باشد و همچنین

سبب گردد که این سال جاری ، فعال ترین و برترین سال در طول دوران این

انجمن گردد.

(( از خدا برای تمامی دوستان آرزوی توفیق روزافزون را دارم. ))

 

( سعید شریفی )

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم مهر 1389ساعت 22:29  توسط سعید شریفی   |